WEEK 1
Tarikh : | 3 Januari 2011 |
Hari : | Isnin |
Waktu : | 3:25-4:00 ptg |
Tingkatan : | 1J |
Matapelajaran: | Sejarah |
Aktiviti : | Orientasi pelajar tingkatan 1di dewan Sri Sadong |
Refleksi : | Tiada P&P berlaku dalam kelas |
Tarikh : | 3 Januari 2011 |
Hari : | Isnin |
Waktu : | 5:45-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran: | Sejarah |
Aktiviti : | Orientasi pelajar tingkatan 1di dewan Sri Sadong |
Refleksi : | Tiada P&P berlaku dalam kelas |
Tarikh : | 11 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 2:00-3:10 ptg |
Tingkatan : | 2H |
Matapelajaran : | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema : | 1.Pencapaian Kendiri |
Tajuk : | Unit 1.Kecemerlangan Diri |
Hasil Pembelajaran : /Objektif | Pada akhir unit ini, pelajar dapat: 1.Menghuraikan ciri-ciri kecemerlangan diri. 2.Mengamalkan budaya ilmu untuk kemajuan diri. 3.Membuat refleksi untuk kejayaan diri. |
Aktiviti : | Penerangan, soal jawab, membuat latihan. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menyatakan ciri-ciri kecemerlangan diri. 2.Membuat latihan yang diberikan. |
Tarikh : | 4 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 3:25-4:35 ptg |
Tingkatan : | 1D |
Matapelajaran: | Sejarah |
Aktiviti : | Orientasi pelajar tingkatan 1di dewan Sri Sadong |
Refleksi : | Tiada P&P berlaku dalam kelas |
Tarikh : | 4 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 5:10-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1L |
Matapelajaran: | Sejarah |
Aktiviti : | Orientasi pelajar tingkatan 1di dewan Sri Sadong |
Refleksi : | Tiada P&P berlaku dalam kelas |
Tarikh : | 5 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 2:00-3:10 ptg |
Tingkatan : | 2A |
Matapelajaran : | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema : | 1.Pencapaian Kendiri |
Tajuk : | Unit 1.Kecemerlangan Diri |
Hasil Pembelajaran : /Objektif | Pada akhir unit ini, pelajar dapat: 1.Menghuraikan ciri-ciri kecemerlangan diri. 2.Mengamalkan budaya ilmu untuk kemajuan diri. 3.Membuat refleksi untuk kejayaan diri. |
Aktiviti : | Penerangan, soal jawab, membuat latihan. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menyatakan ciri-ciri kecemerlangan diri. 2.Membuat latihan yang diberikan. |
Tarikh : | 5 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 3:25-5:45 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Aktiviti : | Pelajar meminjam buku teks |
Refleksi : | P&P tidak berjalan |
Tarikh : | 5 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 5:10-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1B |
Aktiviti : | Menguruskan peminjaman buku teks di kelas 1C |
Refleksi : | P&P tidak berjalan |
Date : | 6 January 2011 |
Day : | Thursday |
Class : | 1I |
Time : | 3:25-4:00 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Tarikh : | 6 January 2011 |
Hari : | Khamis |
Waktu : | 4:35-5:45 ptg |
Tingkatan : | 1D |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 1 Sejarah Dan Kita |
Objektif : | 1.Memberi pengertian dan ciri-ciri sejarah. 2.Menyatakan sumber-sumber dan kaedah pengkajian sejarah. 3.Menerangkan pentafsiran sejarah. 4.Menyenaraikan tujuan dan faedah mempelajari sejarah. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Merumus maksud sejarah. 2.Mengkelas dan mengkategorikan maklumat. 3.Mengenalpasti sumber sejarah. |
Aktiviti : | 1.Menjana idea. 2.Soal jawab. 3.Membuat latihan. |
Nilai : | 1.Berbangga dengan hasil peninggalan sejarah. 2.Cintakan negara. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | 1.Pelajar memahami pengertian dan ciri-ciri sejarah. 2.Pelajar boleh menyatakan sumber-sumber dan kaedah pengkajian sejarah. 3.Pelajar boleh menerangkan pentafsiran sejarah. 4.Pelajar boleh menyenaraikan tujuan dan faedah mempelajari sejarah. |
Date : | 7 January 2011 |
Day : | Friday |
Class : | 1H |
Time : | 4:00-5:10 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Tarikh : | 7 Januari 2011 |
Hari : | Jumaat |
Waktu : | 5:10-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1J |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 1 Sejarah Dan Kita |
Objektif : | 1.Memberi pengertian dan ciri-ciri sejarah. 2.Menyatakan sumber-sumber dan kaedah pengkajian sejarah. 3.Menerangkan pentafsiran sejarah. 4.Menyenaraikan tujuan dan faedah mempelajari sejarah. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Merumus maksud sejarah. 2.Mengkelas dan mengkategorikan maklumat. 3.Mengenalpasti sumber sejarah. |
Aktiviti : | 1.Menjana idea. 2.Soal jawab. 3.Membuat latihan. |
Nilai : | 1.Berbangga dengan hasil peninggalan sejarah. 2.Cintakan negara. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | 1.Pelajar memahami pengertian dan ciri-ciri sejarah. 2.Pelajar boleh menyatakan sumber-sumber dan kaedah pengkajian sejarah. 3.Pelajar boleh menerangkan pentafsiran sejarah. 4.Pelajar boleh menyenaraikan tujuan dan faedah mempelajari sejarah. |
WEEK 2
Tarikh : | 10 Januari 2011 |
Hari : | Isnin |
Waktu : | 3:25-4:00 ptg |
Tingkatan : | 1J |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 2 Zaman Prasejarah di Malaysia |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menyatakan perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia iaitu Zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. 2.Membanding tahap perkembangan Zaman Prasejarah. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Mengecam pola perkembangan manusia. 2.Membanding dan membezakan alat-alat yang digunakan pada zaman
3.Merumuskan keadaan hidup masyarakat zaman awal. |
Aktiviti : | 1.Menjana idea. 2.Soal jawab. 3.Membuat latihan |
Nilai : | Perubahan membawa kemajuan dalam hidup manusia. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menyatakan perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia iaitu zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. 2.Membanding tahap perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia. |
Tarikh : | 10 Januari 2011 |
Hari : | Isnin |
Waktu : | 5:45-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 1 Sejarah Dan Kita |
Objektif : | 1.Memberi pengertian dan ciri-ciri sejarah. 2.Menyatakan sumber-sumber dan kaedah pengkajian sejarah. 3.Menerangkan pentafsiran sejarah. 4.Menyenaraikan tujuan dan faedah mempelajari sejarah. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Merumus maksud sejarah. 2.Mengkelas dan mengkategorikan maklumat. 3.Mengenalpasti sumber sejarah. |
Aktiviti : | 1.Menjana idea. 2.Soal jawab. 3.Membuat latihan |
Nilai : | 1.Berbangga dengan hasil peninggalan sejarah. 2.Cintakan negara. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | 1.Pelajar memahami pengertian dan ciri-ciri sejarah. 2.Pelajar boleh menyatakan sumber-sumber dan kaedah pengkajian sejarah. 3.Pelajar boleh menerangkan pentafsiran sejarah. 4.Pelajar boleh menyenaraikan tujuan dan faedah mempelajari sejarah. |
Tarikh : | 11 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 2:00-3:10 ptg |
Tingkatan : | 2H |
Matapelajaran : | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema : | 2.Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk : | Unit 2.Perpaduan dalam keluarga |
Hasil Pembelajaran : /Objektif | Pada akhir unit ini, pelajar dapat: 1.Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga. 2.Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga 3.Menghargai perpaduan dalam keluarga. |
Aktiviti : | Penerangan, soal jawab, membuat latihan. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga. 2.Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga 3.Menghargai perpaduan dalam keluarga. |
Tarikh : | 11 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 3:25-4:35 ptg |
Tingkatan : | 1D |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 2 Zaman Prasejarah di Malaysia |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menyatakan perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia iaitu Zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. 2.Membanding tahap perkembangan Zaman Prasejarah. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Mengecam pola perkembangan manusia. 2.Membanding dan membezakan alat-alat yang digunakan pada zaman
3.Merumuskan keadaan hidup masyarakat zaman awal. |
Aktiviti : | 1.Menjana idea. 2.Soal jawab. |
Nilai : | Perubahan membawa kemajuan dalam hidup manusia. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menyatakan perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia iaitu zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. 2.Membanding tahap perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia. |
Date : | 11 January 2011 |
Day : | Tuesday |
Class : | 1L |
Time : | 5.10-6:20 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Tarikh : | 12 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 2:00-3:10 ptg |
Tingkatan : | 2A |
Matapelajaran : | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema : | 2.Hubungan Kekeluargaan |
Tajuk : | Unit 2.Perpaduan dalam keluarga |
Hasil Pembelajaran : /Objektif | Pada akhir unit ini, pelajar dapat: 1.Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga. 2.Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga 3.Menghargai perpaduan dalam keluarga. |
Aktiviti : | Penerangan, soal jawab, membuat latihan. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menjelaskan cara-cara untuk mencapai perpaduan dalam keluarga. 2.Menghuraikan kepentingan perpaduan dalam keluarga 3.Menghargai perpaduan dalam keluarga. |
Tarikh : | 12 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 3:25-4:35 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 2 Zaman Prasejarah di Malaysia |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menyatakan perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia iaitu Zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. 2.Membanding tahap perkembangan Zaman Prasejarah. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Mengecam pola perkembangan manusia. 2.Membanding dan membezakan alat-alat yang digunakan pada zaman
3.Merumuskan keadaan hidup masyarakat zaman awal. |
Aktiviti : | 1.Menjana idea. 2.Soal jawab. 3.Membuat latihan |
Nilai : | Perubahan membawa kemajuan dalam hidup manusia. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menyatakan perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia iaitu zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. 2.Membanding tahap perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia. |
Date : | 12 January 2011 |
Day : | Wednesday |
Class : | 1B |
Time : | 5:10-6:20 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Date : | 13 January 2011 |
Day : | Thursday |
Class : | 1I |
Time : | 3:25-4:35 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Tarikh : | 13 Januari 2011 |
Hari : | Khamis |
Waktu : | 4:35-5:45 ptg |
Tingkatan : | 1D |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 2 Zaman Prasejarah di Malaysia |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menyatakan perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia iaitu Zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. 2.Membanding tahap perkembangan Zaman Prasejarah. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Mengecam pola perkembangan manusia. 2.Membanding dan membezakan alat-alat yang digunakan pada zaman
3.Merumuskan keadaan hidup masyarakat zaman awal. |
Aktiviti : | 1.Menjana idea. 2.Soal jawab. 3.Membuat latihan. |
Nilai : | Perubahan membawa kemajuan dalam hidup manusia. |
ABM : | Buku Teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menyatakan perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia iaitu zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. 2.Membanding tahap perkembangan Zaman Prasejarah di Malaysia. |
Date : | 13 January 2011 |
Day : | Thursday |
Class : | 1I |
Time : | 3:25-4:35 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Tarikh : | 14 Januari 2011 |
Hari : | Jumaat |
Waktu : | 4:00-5:10 ptg |
Tingkatan : | 1J |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 3 Kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Objektif : | Pada akhir bab ini, pelajar akan dapat: 1.Menerangkan maksud kerajaan agraria dan maritim. 2.Memberikan ciri-ciri serta melabel lokasi kerajaan tersebut. 3.Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan agraria dan maritim. |
Kemahiran belajar/: KBKK | 1.Menerangkan sebab dan akibat kewujudan kerajaan-kerajaan awal |
Aktiviti : | 1.Penerangan 2.Soal jawab |
Nilai : | Bersyukur |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | 1.Pelajar boleh menerangkan maksud kerajaan agraria dan maritim. |
WEEK 3
Tarikh : | 17 Januari 2011 |
Hari : | Isnin |
Waktu : | 3:25-4:00 ptg |
Tingkatan : | 1J |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 3 Kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Objektif : | Pada akhir bab ini, pelajar akan dapat: 1.Menerangkan maksud kerajaan agraria dan maritim. 2.Memberikan ciri-ciri serta melabel lokasi kerajaan tersebut. 3.Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan agraria dan maritim. |
Kemahiran belajar/: KBKK | 1.Menerangkan sebab dan akibat kewujudan kerajaan-kerajaan awal |
Aktiviti : | 1.Penerangan 2.Soal jawab 3.Membuat latihan |
Nilai : | Bersyukur |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Pelajar boleh menerangkan maksud kerajaan agraria dan maritim. 2.Memberikan ciri-ciri serta melabel lokasi kerajaan tersebut. 3.Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan agraria. |
Tarikh : | 17 Januari 2011 |
Hari : | Isnin |
Waktu : | 4:45-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran : | Sejarah |
Aktiviti : | Agihkan baju T sekolah, buku nilam, buku rekod kokurikulum dan fail peka kepada pelajar. |
Refleksi : | P&P tidak dapat dijalankan. |
Tarikh : | 18 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 2:00-3:10 ptg |
Tingkatan : | 2H |
Matapelajaran : | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema : | 3.Hidup bermasyarakat |
Tajuk : | Unit 3.Menghormati hak orang lain |
Hasil pembelajaran : /Objektif | Pada akhir unit ini pelajar dapat: 1.Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain. 2.Menghormati hak orang lain. 3.Menghargai amalan menghormati hak orang lain. |
Aktiviti : | 1.Penerangan 2.Soal jawab 3.Membuat latihan. |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain. 2.Menghargai amalan menghormati hak orang lain. |
Tarikh : | 18 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 3:25-4:35 ptg |
Tingkatan : | 1D |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 3 Kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Objektif : | Pada akhir bab ini, pelajar akan dapat: 1.Menerangkan maksud kerajaan agraria dan maritim. 2.Memberikan ciri-ciri serta melabel lokasi kerajaan tersebut. 3.Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan agraria dan maritim. |
Kemahiran belajar/: KBKK | 1.Menerangkan sebab dan akibat kewujudan kerajaan-kerajaan awal |
Aktiviti : | 1.Penerangan 2.Soal jawab 3.Membuat latihan |
Nilai : | Bersyukur |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menerangkan maksud kerajaan agraria dan maritim. 2.Memberikan ciri-ciri serta melabel lokasi kerajaan tersebut. 3.Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan agraria dan maritim. |
Date : | 18 January 2011 |
Day : | Tuesday |
Class : | 1L |
Time : | 5:10-6:20 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Date : | 18 January 2011 |
Day : | Tuesday |
Class : | 1L |
Time : | 5:10-6:20 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Tarikh : | 19 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 2:00-3:10 ptg |
Tingkatan : | 2A |
Matapelajaran : | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema : | 3.Hidup bermasyarakat |
Tajuk : | Unit 3.Menghormati hak orang lain |
Hasil pembelajaran : /Objektif | Pada akhir unit ini pelajar dapat: 1.Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain. 2.Menghormati hak orang lain. 3.Menghargai amalan menghormati hak orang lain. |
Aktiviti : | 1.Penerangan 2.Soal jawab 3.Membuat latihan. |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menjelaskan kepentingan menghormati hak orang lain. 2.Menghargai amalan menghormati hak orang lain. |
Tarikh : | 19 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 3:25-4:35 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 3 Kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Objektif : | Pada akhir bab ini, pelajar akan dapat: 1.Menerangkan maksud kerajaan agraria dan maritim. 2.Memberikan ciri-ciri serta melabel lokasi kerajaan tersebut. 3.Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan agraria dan maritim. |
Kemahiran belajar/: KBKK | 1.Menerangkan sebab dan akibat kewujudan kerajaan-kerajaan awal |
Aktiviti : | 1.Penerangan 2.Soal jawab |
Nilai : | Bersyukur |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Pelajar boleh menerangkan maksud kerajaan agraria dan maritim. 2.Memberikan ciri-ciri serta melabel lokasi kerajaan tersebut. 3.Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan agraria dan maritim. |
Date : | 19 January 2011 |
Day : | Wednesday |
Class : | 1B |
Time : | 5:10-6:20 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Date : | 20 January 2011 |
Day : | Thursday |
Class : | 1I |
Time : | 3:25-4:35 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Tarikh : | 20 Januari 2011 |
Hari : | Khamis |
Waktu : | 4:35-5:45ptg |
Tingkatan : | 1D |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 4 Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menerangkan penguasaan Kesultanan Melayu Melaka oleh Parameswara. 2.Menceritakan asal usul nama Melaka. 3.Menjelaskan kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka. |
Kemahiran belajar/: KBKK | 1.Menghubungkaitkan Palembang dengan Melaka. 2.Memberi sebab dan akibat daripada tindakan Paramewara memilih Melaka sebagai sebuah kerajaan. 3.Membuat ramalan tentang apa akan berlaku jika Melaka tidak menjalin hubungan dengan China. 4.Membanding sumbangan tokoh negara hari ini dengan melihat sumbangan Parameswara. |
Aktiviti : | 1.Penerangan dan soal jawab |
Nilai : | Bersyukur |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menerangkan penguasaan Kesultanan Melayu Melaka oleh Parameswara. 2.Menceritakan asal usul nama Melaka. 3.Menjelaskan kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka. |
Date : | 21 January 2011 |
Day : | Friday |
Class : | 1H |
Time : | 2:35-4:00 pm |
Subject : | ICTL |
Activities : | Students do some reading and doing exercises |
Reflection : | Students do some reading and doing exercises |
Tarikh : | 21 Januari 2011 |
Hari : | Jumaat |
Waktu : | 4:00-5:10ptg |
Tingkatan : | 1J |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 4 Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menerangkan penguasaan Kesultanan Melayu Melaka oleh Parameswara. 2.Menceritakan asal usul nama Melaka. 3.Menjelaskan kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka. |
Kemahiran belajar/: KBKK | 1.Menghubungkaitkan Palembang dengan Melaka. 2.Memberi sebab dan akibat daripada tindakan Paramewara memilih Melaka sebagai sebuah kerajaan. 3.Membuat ramalan tentang apa akan berlaku jika Melaka tidak menjalin hubungan dengan China. 4.Membanding sumbangan tokoh negara hari ini dengan melihat sumbangan Parameswara. |
Aktiviti : | 1.Penerangan dan soal jawab |
Nilai : | Bersyukur |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menerangkan penguasaan Kesultanan Melayu Melaka oleh Parameswara. 2.Menceritakan asal usul nama Melaka. 3.Menjelaskan kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka. |
Tarikh : | 22 Januari 2011 |
Hari : | Sabtu |
Waktu : | 3:25-4:00 ptg |
Tingkatan : | 1J |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islamdan kegiatan ilmu. 5.Memahami perluasan kuasa kerajaan Melaka. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Menjelaskan kelebihan-kelebihan yang dimiliki oleh Melaka. 2.Menghubungkaitkan keadaan geografi dengan potensi perdagangan. 3.Membuat penilaian daripada wawasan Parameswara ke atas Melaka. 4.Memberi sebab dan akibat daripada pengenalan sistem cukai. 5.Membuat rumusan tentang kepentingan perdagangan ke atas Melaka dan kawasan persekitaran. |
Aktiviti : | Perbincangan, mengumpul fakta, menyusun fakta, soal jawab. |
Nilai : | Tanggungjawab, kegigihan, bersyukur, ikhlas, bangga, berdisiplin. |
ABM : | Buku teks, peta Tanah Melayu. |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. |
Tarikh : | 22 Januari 2011 |
Hari : | Sabtu |
Waktu : | 5:45-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 4 Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menerangkan penguasaan Kesultanan Melayu Melaka oleh Parameswara. 2.Menceritakan asal usul nama Melaka. 3.Menjelaskan kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka. |
Kemahiran belajar/: KBKK | 1.Menghubungkaitkan Palembang dengan Melaka. 2.Memberi sebab dan akibat daripada tindakan Paramewara memilih Melaka sebagai sebuah kerajaan. 3.Membuat ramalan tentang apa akan berlaku jika Melaka tidak menjalin hubungan dengan China. 4.Membanding sumbangan tokoh negara hari ini dengan melihat sumbangan Parameswara. |
Aktiviti : | 1.Penerangan dan soal jawab |
Nilai : | Bersyukur |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menerangkan penguasaan Kesultanan Melayu Melaka oleh Parameswara. 2.Menceritakan asal usul nama Melaka. 3.Menjelaskan kegigihan Parameswara membangunkan Kesultanan Melayu Melaka. |
WEEK 4
Tarikh : | 24 Januari 2011 |
Hari : | Isnin |
Waktu : | 3:25-4:00 ptg |
Tingkatan : | 1J |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islamdan kegiatan ilmu. 5.Memahami perluasan kuasa kerajaan Melaka. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Menjelaskan kelebihan-kelebihan yang dimiliki oleh Melaka. 2.Menghubungkaitkan keadaan geografi dengan potensi perdagangan. 3.Membuat penilaian daripada wawasan Parameswara ke atas Melaka. 4.Memberi sebab dan akibat daripada pengenalan sistem cukai. 5.Membuat rumusan tentang kepentingan perdagangan ke atas Melaka dan kawasan persekitaran. |
Aktiviti : | Perbincangan, mengumpul fakta, menyusun fakta, soal jawab. |
Nilai : | Tanggungjawab, kegigihan, bersyukur, ikhlas, bangga, berdisiplin. |
ABM : | Buku teks, peta Tanah Melayu. |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. |
Tarikh : | 24 Januari 2011 |
Hari : | Isnin |
Waktu : | 5:45-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. 5.Memahami perluasan kuasa kerajaan Melaka. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Menjelaskan kelebihan-kelebihan yang dimiliki oleh Melaka. 2.Menghubungkaitkan keadaan geografi dengan potensi perdagangan. 3.Membuat penilaian daripada wawasan Parameswara ke atas Melaka. 4.Memberi sebab dan akibat daripada pengenalan sistem cukai. 5.Membuat rumusan tentang kepentingan perdagangan ke atas Melaka dan kawasan persekitaran. |
Aktiviti : | Perbincangan, mengumpul fakta, menyusun fakta, soal jawab. |
Nilai : | Tanggungjawab, kegigihan, bersyukur, ikhlas, bangga, berdisiplin. |
ABM : | Buku teks, peta Tanah Melayu. |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. |
Tarikh : | 25 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 2:00-3:10 ptg |
Tingkatan : | 2H |
Matapelajaran : | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema : | 4.Hidup Bermasyarakat |
Tajuk : | Unit 1.Pemupukan Semangat Kekitaan |
Hasil pembelajaran : /Objektif | Pada akhir unit ini, pelajar dapat: 1.Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan. 2.Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat. 3.Menunjukkan kepekaan terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat. |
Aktiviti : | Penerangan, soal jawab, membuat latihan. |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pada akhir unit ini, pelajar dapat: 1.Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan. 2.Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat. 3.Menunjukkan kepekaan terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat. |
Tarikh : | 25 Januari 2011 |
Hari : | Selasa |
Waktu : | 3:25-4:35 ptg |
Tingkatan : | 1D |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islamdan kegiatan ilmu. 5.Memahami perluasan kuasa kerajaan Melaka. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Menjelaskan kelebihan-kelebihan yang dimiliki oleh Melaka. 2.Menghubungkaitkan keadaan geografi dengan potensi perdagangan. 3.Membuat penilaian daripada wawasan Parameswara ke atas Melaka. 4.Memberi sebab dan akibat daripada pengenalan sistem cukai. 5.Membuat rumusan tentang kepentingan perdagangan ke atas Melaka dan kawasan persekitaran. |
Aktiviti : | Perbincangan, mengumpul fakta, menyusun fakta, soal jawab. |
Nilai : | Tanggungjawab, kegigihan, bersyukur, ikhlas, bangga, berdisiplin. |
ABM : | Buku teks, peta Tanah Melayu. |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. |
Date : | 25 January 2011 |
Day : | Tuesday |
Time : | 5:10-6:20 ptg |
Class : | 1L |
Subject : | ICTL |
Learning Area : /Learning objective | Computer Lab Management 1.Computer Lab Regulations 1.1 Computer Lab Rules 1.2 User 1.3 Equipment 1.4 Data and User Security |
Learning Outcomes: |
|
Activities : | 1.Explain computer lab rules. 2.Explain how to handle equipment responsibly. 3.Explain the importance of data and user security. 4.Explain how to make username and password. |
Reflection : | 1.Students understand the computer lab rules. 2.Students know how to handle equipment responsibly. 3.Students understand the importance of data and user security. 4.Students understand how to make user name and password. |
Tarikh : | 26 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 2:00-3:10 ptg |
Tingkatan : | 2A |
Matapelajaran : | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema : | 4.Hidup Bermasyarakat |
Tajuk : | Unit 1.Pemupukan Semangat Kekitaan |
Hasil pembelajaran : /Objektif | Pada akhir unit ini, pelajar dapat: 1.Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan. 2.Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat. 3.Menunjukkan kepekaan terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat. |
Aktiviti : | Penerangan, soal jawab, membuat latihan. |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pada akhir unit ini, pelajar dapat: 1.Menerangkan unsur-unsur pemupukan semangat kekitaan. 2.Mengamalkan semangat kekitaan dalam masyarakat. 3.Menunjukkan kepekaan terhadap isu dan masalah yang berkaitan dengan kesejahteraan masyarakat. |
Tarikh : | 26 Januari 2011 |
Hari : | Rabu |
Waktu : | 3:25-4:35 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. 5.Memahami perluasan kuasa kerajaan Melaka. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Menjelaskan kelebihan-kelebihan yang dimiliki oleh Melaka. 2.Menghubungkaitkan keadaan geografi dengan potensi perdagangan. 3.Membuat penilaian daripada wawasan Parameswara ke atas Melaka. 4.Memberi sebab dan akibat daripada pengenalan sistem cukai. 5.Membuat rumusan tentang kepentingan perdagangan ke atas Melaka dan kawasan persekitaran. |
Aktiviti : | Perbincangan, mengumpul fakta, menyusun fakta, soal jawab. |
Nilai : | Tanggungjawab, kegigihan, bersyukur, ikhlas, bangga, berdisiplin. |
ABM : | Buku teks, peta Tanah Melayu. |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. |
Date : | 26 January 2011 |
Day : | Wednesday |
Time : | 5:10-6:20 pm |
Class : | 1L |
Subject : | ICTL |
Learning Area : /Learning objective | Computer Lab Management 1.Computer Lab Regulations 1.1 Computer Lab Rules 1.2 User 1.3 Equipment 1.4 Data and User Security |
Learning Outcomes: |
|
Activities : | 1.Explain computer lab rules. 2.Explain how to handle equipment responsibly. 3.Explain the importance of data and user security. 4.Explain how to make username and password. |
Reflection : | 1.Students understand the computer lab rules. 2.Students know how to handle equipment responsibly. 3.Students understand the importance of data and user security. 4.Students understand how to make user name and password. |
Date : | 27 January 2011 |
Day : | Thursday |
Time : | 3:25-4:35 pm |
Class : | 1I |
Subject : | ICTL |
Learning Area : /Learning objective | Computer Lab Management 1.Computer Lab Regulations 1.1 Computer Lab Rules 1.2 User 1.3 Equipment 1.4 Data and User Security |
Learning Outcomes: |
|
Activities : | 1.Explain computer lab rules. 2.Explain how to handle equipment responsibly. 3.Explain the importance of data and user security. 4.Explain how to make username and password. |
Reflection : | 1.Students understand the computer lab rules. 2.Students know how to handle equipment responsibly. 3.Students understand the importance of data and user security. 4.Students understand how to make user name and password. |
Tarikh : | 27 Januari 2011 |
Hari : | Khamis |
Waktu : | 4:35-5:45 ptg |
Tingkatan : | 1D |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 6 Kemerosotan Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menerangkan faktor kemerosotan dan kejatuhan Melaka. |
Kemahiran belajar: /KBKK | 1.Kemahiran dalam teknologi dan ilmu pelayaran |
Aktiviti : | Penerangan dan soal jawab |
Nilai : | Perpaduan, kesetiaan dan bekerjasama |
ABM : | Buku teks |
Refleksi : | Pelajar boleh menerangkan faktor kemerosotan dan kejatuhan Melaka. |
Date : | 28 January 2011 |
Day : | Friday |
Time : | 4:00-5:10 pm |
Class : | 1H |
Subject : | ICTL |
Learning Area : /Learning objective | Computer Lab Management 1.Computer Lab Regulations 1.1 Computer Lab Rules 1.2 User 1.3 Equipment 1.4 Data and User Security |
Learning Outcomes: |
|
Activities : | 1.Explain computer lab rules. 2.Explain how to handle equipment responsibly. 3.Explain the importance of data and user security. 4.Explain how to make username and password. |
Reflection : | 1.Students understand the computer lab rules. 2.Students know how to handle equipment responsibly. 3.Students understand the importance of data and user security. 4.Students understand how to make user name and password. |
Tarikh : | 28 Januari 2011 |
Hari : | Jumaat |
Waktu : | 5:10-6:20 ptg |
Tingkatan : | 1C |
Matapelajaran : | Sejarah |
Tajuk : | Bab 5 Kegemilangan Melaka |
Objektif : | Pada akhir bab ini pelajar akan dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. 5.Memahami perluasan kuasa kerajaan Melaka. |
Kemahiran belajar : /KBKK | 1.Menjelaskan kelebihan-kelebihan yang dimiliki oleh Melaka. 2.Menghubungkaitkan keadaan geografi dengan potensi perdagangan. 3.Membuat penilaian daripada wawasan Parameswara ke atas Melaka. 4.Memberi sebab dan akibat daripada pengenalan sistem cukai. 5.Membuat rumusan tentang kepentingan perdagangan ke atas Melaka dan kawasan persekitaran. |
Aktiviti : | Perbincangan, mengumpul fakta, menyusun fakta, soal jawab. |
Nilai : | Tanggungjawab, kegigihan, bersyukur, ikhlas, bangga, berdisiplin. |
ABM : | Buku teks, peta Tanah Melayu. |
Refleksi : | Pelajar dapat: 1.Menghuraikan sistem pembesar Empat Lipatan. 2.Menyenaraikan faktor yang menyumbang kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan. 3.Menjelaskan hubungan luar kerajaan Melaka. 4.Menerangkan peranan Melaka sebagai pusat pengembangan agama Islam dan kegiatan ilmu. |
No comments:
Post a Comment
b